Fietsen

Mede door ruimtegebrek ligt de nadruk op fietsen van voor 1900. Rond 1900 kwamen de modellen op de markt zoals wij ze nu nog kennen. Voor technisch interessante fietsen is er altijd nog ruimte in de collectie aanwezig.

Michaux replica

Michaux replica

Toen de gebroeders Michaux rond 1864 als eerste trappers op een fiets monteerden (daarvoor waren er enkel loopfietsen) en zij dit lieten zien op de Wereldtentoonstelling van 1867 in Parijs, sloeg deze fiets in als een bom. Vele wagenmakers uit verschillende landen bestelden een Michaux-fiets als voorbeeld om ze vervolgens na te maken. De Michaux broeders, hoewel het begaafde technici waren, vergaten patent op deze uitvinding aan te vragen. De fiets hiernaast is zo'n nagemaakte Michaux en is van Franse makelij.

Houten hoge bi 1869

Houten hoge bi 1869

Dit is een Nederlandse, houten hoge bi van rond 1869. Deze fiets is waarschijnlijk door een wagenmaker of smid gebouwd. In die tijd was zo'n fiets meestal voor een welgesteld persoon, anders was het niet te veroorloven. Dat het Nederlands is, is te zien aan het houtsnijwerk wat ook op Nederlandse paardenkarren voorkwam.

Singer Challenger hoge bi 1886

Singer Challenger hoge bi 1886 Singer Challenger balhoofd 1886

Hierboven ziet u een hoge bi van het merk Singer uit Coventry. Het model heet Challenger en is van 1886. Ook is het balhoofd van de hoge bi met de merknaam er op afgebeeld.

Peugeot driewielfiets 1889

Peugeot driewielfiets 1889

Hierboven ziet u een driewielfiets van Peugeot van 1889. Deze driewielers waren in de tijd van de hoge bi's zeer gewild. Niet iedereen durfde namelijk op zo'n hoge fiets plaats te nemen. Daarom koos men vaak voor een driewielfiets.

Hirondel safety 1893

Hirondel safety 1893

Dit is een Franse sportfiets van ongeveer 1893. Hij is waarschijnlijk van het merk Hirondel en is qua vorm typerend voor deze periode, want in die tijd kwam er een enorme vooruitgang op fietsgebied. Er werden toen massaal luchtbanden gemonteerd en de hoge bi verloor zijn populariteit. Fietsfabrieken schoten toen uit de grond en de fiets werd voor meer mensen bereikbaar.

Acatene Metropole 1894

Acatene Metropole 1894

Afgebeeld ziet u een Acatene Metropole (Acatene betekent kettingloos, ofwel een cardanfiets). In 1889 maakte de Belgische Firma FN als eerste een cardanfiets. De fiets op de foto werd geproduceerd bij de firma Metropole aan 17 rue St. Maur te Parijs. Deze rijwielen zijn gemaakt tussen 1894 en 1898. In een rondschrijven aan Nederlandse fietsfabrikanten bood de Nederlandse importeur M.W.Aertnijs te Nijmegen in 1899 losse tandwielsets aan voor een prijs van 50 Gulden per set. Waarschijnlijk was dit het overschot na het staken van de productie in 1898.

Lydia 1919 met houten velgen

Lydia 1919 met houten velgen

Dit is een Lydia damesfiets met houten velgen en houten spatborden. Lydia was een Belgisch (fiets)merk. Dit exemplaar is van rond 1919 en is typerend voor de Belgische fietsen uit die tijd. De dikke ballonbanden moesten enige comfort bieden voor de vele kasseien.

Gnome et Rhone aluminiumfiets 1950

Gnome et Rhone aluminiumfiets 1950

Gnome et Rhone was van oorsprong een vliegtuigmotoren fabriek, na WO 1 ging men zich toeleggen op het produceren van motorfietsen. Dit waren kwalitatief zeer goede motorfietsen. Ook maakte men in licentie van ABC (Engeland) tweecilinder boxermotoren en eencilinder scooters. Beide ontworpen door de welbekende Engelse vliegtuigontwerper Granville Bradshaw. Deze boxer motorfiets stond model voor de BMW motorfietsen. Fietsen werden er op kleine schaal ook gefabriceerd. Bovenstaande aluminiumfiets werd geproduceerd van 1932 tot 1952. Het is een bijzondere fiets; Lugs, voorvork en achterframe zijn van staal en verder is alles van aluminium gemaakt. Dit moet een zeer dure fiets geweest zijn, de laatste eigenaar woonde in Parijs, getuige het naamplaatje aan de fiets. Deze fiets is van omstreeks 1950.

Burgers City Sport 1957

Burgers City Sport 1957 Burgers City Sport 1957

Dit is een zeer bijzondere Burgers fiets omdat er nog nooit op gefietst is. Dat komt heel weinig voor met fietsen uit de jaren vijftig. Overal op deze fiets kom je de naam Burgers tegen: op de koplamp, de dynamo, het stuur, het zadel, het slot en zelfs op de banden. De fiets is voorzien van aluminium velgen (26 inch) en een drie versnellingsnaaf van Sturmey Archer. Eind jaren vijftig ging het niet goed met het merk Burgers. Deze fiets komt echter nog net uit de Burgers fabriek in Deventer. In 1961 werd de naam en inventaris overgenomen door Pon in Amersfoort en ging de productie ook naar Amersfoort. Zo kwam de productie van het eens zo beroemde merk roemloos ten einde.

Batavus Flying Arrow 1961

Batavus Flying Arrow 1961

Dit is een Batavus Flying Arrow Special Sport fiets. Toen Batavus met deze fiets kwam in 1957 was dit het beste en mooiste op sportgebied wat men in Nederland kon kopen. Zeer uitbundig lakwerk en een uitermate goede afwerking maakten van deze fiets iets speciaals. Zelfs nu nog wanneer je erop fietst en de zon schijnt zie je nog de mensen hun hoofd omdraaien. Deze uitvoering heeft 26 inch wielen voorzien van aluminium velgen en een 3 versnelling Sturmey-Archer naaf. Zie ook het logo op het voorspatbord. Prijs in 1961 was f265,85. Deze fiets is nauwelijks gebruikt en heeft altijd binnen gestaan. In goede staat zijn deze fietsen bijna al niet meer te vinden in Nederland. Restaureren is ook moeilijk in verband met de vele bijzondere details. Voor deze fiets zoeken wij nog wel een gave bel.

Union Strano compact-fiets 1963

Union Strano compact-fiets 1963

Hier ziet u een Union Strano uit 1963. In die tijd was Union in Den Hulst gevestigd, wat later Nieuwleusen is gaan heten. In 1963 maakte Union reclame met de Strano compact-fiets. Union claimde deze designfiets als haar ontwerp, maar in de veertiger jaren was er al een Italiaan geweest die deze constructie toegepast had. Deze fiets sloeg niet aan, waarschijnlijk zijn er niet meer dan 2000 stuks gemaakt en verder dan de dealers kwamen ze niet. De Strano's die over zijn, zijn dan vaak nog in een mooie staat.

Gazelle Kwikstep 1964

Gazelle Kwikstep Vouwfiets 1964

In 1964 kwam Gazelle met hun eerste vouwfiets, de Kwikstep. Er kwam meer geld in Nederland en de verkoop van auto's nam een grote sprong voorwaarts. Dus kwam ook de vraag opgang naar compact fietsen. Deze fiets is geheel origineel. Men kon hem dubbel vouwen door de chromen bajonet sluiting onder op de zadelbuis te verdraaien. Een jaar later kwam Gazelle al met een veel lichtere uitvoering en die hebben zij nog jaren in het assortiment gehad. Ondanks de korte productietijd zijn er toch heel wat van deze fietsen verkocht in Nederland.